Tiibeti Meditsiin

TIIBETI MEDITSIINI JUURED

Tankal on kujutatud Meditsiini- ehk Ravibuddhat. Kui Buddha Shakyamuni 2500 aastat tagasi meditsiinialaseid õpetusi andis, ilmus ta õpilaste ette Ravibuddha kujul. Ravibuddha on tumesinist värvi (s.o. ravimise värv); vasakus käes hoiab ta kerjakaussi, mis sümboliseerib ravimipauna olendite vabastamiseks kannatustest ja haigustest. Paremas käes hoiab ta üht erilist ravimtaime arura’t (myrobalan), mis ravib terveks igast tõvest. Ravibuddha raviv toime on väga tugev ja ilmneb, kui teda kujustada, tema mantrat lugeda või temal mediteerida. Kui näiteks Tiibetis või Ladakhis tavalised ravimid haiget ei aita, siis minnakse laama juurde ja laama soovitab alati teha spetsiaalseid rituaale Ravibuddhale.

ÕPETUSLIINI ALUSEPANIJA

Siin on pilt kuulsast tiibeti arstist Yuthog Yontan Gonpo’st, kes on tiibeti meditsiinialaste tekstide koostaja ja esimese budistliku-meditsiinilise õppeasutuse rajaja. Teda peetakse tiibeti meditsiini isaks või guruks.

Põhiline Yuthog Yontan Gonpo poolt koostatud meditsiinialane tekst Neli Tantrat (rGyud-bZhi), oli algselt trükitud riisipaberile ja selles on 156 peatükki. Tänapäevani on just see tekst kasutusel tiibeti meditsiini õppimisel. Ta koosneb neljast osast. Esimene Tantra on räägib neljast tantrast üldiselt. Teine Tantra käsitleb inimese anatoomiat, füsioloogiat ja farmakoloogiat. Kolmas Tantra seletab erinevaid haigusi, nende sümptoome, diagnoosimise meetodeid ja erinevaid raviviise. Ja viimane, Neljas Tantra käsitleb pulsidiagnostikat, uriinidiagnostikat ja erinevaid ravimeetodeid, samuti farmakoloogiat.

Tiibeti budismis on viis erinevat teadusharu – neist ühte kutsutakse ravimise kunstiks. Seepärast õpivad paljud budistlikud õpetlased, mungad ja joogid meditsiini, et püsida ise hea tervise juures ja olla võimelised läbi meditsiini aitama ka teisi.

Enne budistliku meditsiini Tiibetisse jõudmist olid tiibeti rahval omad ravimeetodid, mis pärinesid shamanistlikust böni usust ja loodusvaatlustest. Näiteks haava peale pandi odraõlut, vahel kasutati õlisid, vahel soovitati juua keedetud vett jne. Kuni 8. sajandini arenes tiibeti meditsiin böni kultuuris. Indias arenes samal ajal oma meditsiin ja paljud India kuulsad pühakud, õpetlased ja joogid, nagu näiteks Nagarjuna, Asvagosha, Chandrabinanda õppisid meditsiini ja saavutasid oma teadmistes kõrge taseme. Umbes 8. sajandil jõudis budism ja ühes sellega ka meditsiin Indiast Tiibetisse. Kuulus tõlk Vairocana tõlkis meditsiinialased tekstid sanskriti keelest tiibeti keelde. Tiibeti meditsiini teoreetiline pool pärineb puhtal kujul budismist, ent praktiline külg on saanud mõjutusi erinevate meditsiinisüsteemide poolt, nagu bön, india ayurveda, hiina meditsiin, pärsia meditsiin jt.

Tiibeti meditsiin omab tänapäeval Himaalaja rahvaste seas väga olulist kohta. Seda praktiseeritakse nii Tiibetis, Sikkimis, Bhutanis, Ladakhis kui mujalgi.

HAIGUSTE PÕHJUSED

Vastavalt tiibeti meditsiinile on kannatustel ja haigustel oma kindlad põhjused. See siin on tanka, mis kujutab Sansaararatast (Eluratas). Üleval on pime mees, kes sümboliseerib teadmatust, rumalust. Siin on mõeldud teadmatust eksistentsi olemusest, mis seob olendeid nende ego külge. Sellest rumalusest tärkavad kolm meelemürki, mis on kannatuse ja haiguse algallikateks.

Eluratta keskel on näha kolme meelemürgi sümbolit – need on kukk, madu ja siga. Kukk sümboliseerib soove, ihasid; madu sümboliseerib viha, vihkamist; siga sümboliseerib juhmust, lühinägelikkust. Ja ümber nende sümbolite on kujutatud kuut ilma, millest üks on inimeste ilm. Inimeste ilmas kogeme me kannatusi, mis seotud sünni, haiguse, vanaduse ja surmaga. Seega viib haiguse põhjus tagasi kolme meelemürgi juurde, sealt omakorda nelja kannatuseni inimmaailmas, millest üks on haigustest põhjustatud kannatus.

Kolm meelemürki on meie keha kolme energiasüsteemi aluseks. Tiibeti meditsiinis kutsutakse neid tuul (rLung) - ihad, sapp (mKhris-pa) - viha ja lima (Bad-kan) - rumalus. Need kolm energiat on otseselt seotud viie elemendiga – ruum, õhk, tuli, vesi, maa. Kui mingil põhjusel meie keha energiakanal blokeerub, siis me haigestume.

Need kolm energiat jagunevad omakorda: 5 tuule energiat, 5 sapi energiat ja 5 lima energiat; nad asuvad ja toimivad meie keha erinevates piirkondades ja organites. Näiteks on tuule energia seotud õhu elemendiga, sapi energia on seotud tule elemendiga ja lima on seotud vee ja maa elemendiga. Samuti jagame me need energiad kuumaks ja külmaks sarnaselt hiina meditsiini yin ja yang süsteemile. Sapp on kuum energia ja lima on külm energia ning tuul on liikumine, neutraalne – ta liigub nii kuuma kui külma suunas. Need 15 energiat on väga olulised.

Samuti on meil nn 7 keha koostisosa – meie keha väga tähtsad energiad, mis luuakse seedesüsteemist. Toidu söömine on esimeseks astmeks keha moodustumisel – toitainete essents (puhas ja ebapuhas). Järgmise astmena tulevad veri, pehmed koed/lihased, rasv, luud, luuüdi ja reproduktiivsed vedelikud (sperma, munarakud). Need kokku moodustavadki keha 7 koostisosa.

Seetõttu peetakse tiibeti meditsiinis seedimisega seotud energiat väga tähtsaks. Nagu räägib meditsiiniline tekst, oli esimene haigus maailmas seedehäire ja kui inimene kannatab seedehäirete käes, peab ta jooma keedetud vett.

Seedimise energia on tervise ja haiguse seisukohast väga oluline. Inimene, kel on väga hea ja tugev seedimine, võib süüa kõike ja ta saab toidust energiat. Ent kui seedimine on korrast ära, siis mistahes head ja toitvat toitu inimene ka ei sööks, ta ei saa sealt energiat. Seepärast peab tiibeti meditsiin seedesüsteemi tervise üheks olulisemaks komponendiks. Ja keedetud vesi on tiibeti meditsiinis samuti üheks väga oluliseks ravimiks. Näiteks nii Tiibetis kui Ladakhis on kombeks, et see, kes hommikul peres esimesena ärkab, keedab kogu perele joomiseks vett. See on umbes samasugune rituaal nagu Läänes hommikune kohvikeetmine. Igapäevane keedetud vee joomine on väga kasulik seedimisele ja puhastab magu, samuti aitab vältida haigestumist – kui keegi peres on haigestunud külmetushaigusesse, aitab keedetud vee joomine teistel pereliikmetel nakatumist vältida.

Vastavalt tiibeti meditsiinile on haigustel neli tekkepõhjust:

* aastaaegade vaheldumine;
* negatiivsed jõud ja deemonid;
* vale toitumine;
* vale eluviis ehk käitumine.

Teatud kindlates piirkondades ja kliimavöötmetes peaksid püsima omad kindlad ilmastikutingimused – külm või soe, vihm või päike või lumi jms. Need loomulikud tingimused ja aastaajad mängivad suurt rolli meie igapäevase tervise tagamisel. Sest kui miskipärast kliima muutub – ei ole enam piisavalt soe või piisavalt külm – on tagajärjeks inimeste suurem haigestumine.

Teiseks põhjuseks on deemonid – kurjad vaimud ja negatiivsed jõud. Ilmas on väga palju nähtamatuid olendeid. Need nähtamatud olendid, kel on omad maailmad, püsivad ja elavad seal. On aga teatud tüüpi nähtamatuid olendeid, deemoneid, kes rändavad ringi ja kel on teatav vägi inimeste mõjutamiseks. Himaalajas on piirkondi, kus on suuri probleeme nende negatiivsete jõudude ja deemonitega. Nad põhjustavad teatavat tüüpi hädasid ja vaimuhaigusi. Ladakhis näiteks on palju probleeme tekitanud nõidumine. On tüüp naisi, kel on võime oma kadeduse jm negatiivsete emotsioonide läbi teisi naisi mõjustada. Sellisel puhul pole tavapärasest meditsiinist abi. Siis minnakse lahenduse leidmiseks laamade ja kõrgeltarenenud joogide juurde, kes deemonid välja ajavad.

Energiasüsteemi mõjutab väga ka toitumine. Tiibeti meditsiinis jaotatakse kõik söögid ja joogid oma toimelt kuumadeks või külmadeks. Teatavate energia tasakaalutuste korral antakse kindlaid toitumisalaseid soovitusi. Seega mängib toit tiibeti meditsiinis väga olulist rolli.

Neljas tingimus või haiguse põhjus on eluviis, käitumine. Kui inimese eluviis on väga hea, tal pole ka mingisugust liigse informatsiooni üleküllust või ülemäära mistahes muid mõjutajaid, siis ta on rahulikus, lõõgastunud olekus ja ta tervis reeglina on samuti väga hea.

Need neli tingimust mõjutavad meie keha ja meie energiaid. Vale toitumine, vale käitumine, valed emotsionaalsed meeleseisundid võivad viia teatavate haigusteni. Näiteks kui inimesel on väga tugev emotsionaalne probleem, siis sellega kaasnevad depressioon, vaimne stress ja pinged. See omakorda mõjutab tema energiaid – tuult, sappi ja lima. Sealt edasi mõjutab see keha seitset koostisosa ja lõpptulemusena keha kolme jääkprodukti (uriin, roe, higi). Kui inimesel on suur pinge tööl või kusagil mujal, võib esineda probleeme urineerimisel, kõhukinnisust vms. Tänapäeva Lääne hektilise eluviisi tõttu esineb kõhukinnisust palju.

Ja teistpidi – Läänes on kujunenud normiks, et keha loomulikke protsesse surutakse alla, hoides tagasi urineerimist, väljaheiteid või nn kõhutuuli. Võimalik, et tööd on palju ja pole aega tualetti minna. Seepärast hoiavad nad oma vajadusi tagasi. Või on neil, vastupidi, kõhukinnisus ja nad pressivad iga hinna eest sfinkterile. Need sümptoomid, kus esineb kas kõhukinnisus või urineerimisprobleemid, viitavad energia tasakaalutusele. Nii liigne pressimine kui tagasihoidmine mõjutavad meie keha koostisosi ja lõpptulemusena mõjutab see meie meelt.

Vastavalt tiibeti meditsiinile on olemas 404 erinevat tüüpi haigust. 101 on põhjustatud energiate tasakaalutusest vale toitumise ja käitumise tõttu. 101 on kergemad haigused, kus spetsiaalset ravi vaja ei ole. Need paranevad ise. 101 haigust on põhjustatud negatiivsete jõudude ja deemonite poolt. 101 haigust on nö karmilist tüüpi – kui meil on eelnevatest eludest kaasas halba karmat, peame nüüd siin elus kannatama. Neid viimaseid haigusi kutsutakse ravimatuteks haigusteks.

DIAGNOOSIMINE

Seega, kui energiad on tasakaalust väljas, siis me haigestume. Kehas avalduvad erinevad sümptoomid. Tiibeti meditsiinis ei kasutata energiate kontrollimiseks ühtegi instrumenti. Kasutatakse vaatlust. Visuaalsel läbivaatlusel vaadeldakse keelt ja uriini. Uriini vaatlus on üks olulisemaid tiibeti diagnostilisi meetodeid. Seejärel vesteldakse patsiendiga ja võetakse anamnees. Samuti katsutakse patsiendi pulssi. Tiibeti meditsiinis on pulsi analüüs samuti väga tähtis diagnostiline meetod. Kuue sõrme alt tajub arst 12 pulssi, kahtteist organit kehas. Nii ayurvedas kui hiina meditsiinis ja isegi Lääne meditsiinis kasutatakse erinevaid pulsi lugemise süsteeme, tiibeti meditsiinis on aga see diagnostiline meetod äärmiselt peenelt välja arendatud ja usaldusväärne.

Kasutades neid erinevaid meetodeid diagnoositakse, millised energiad kehas ei funktsioneeri korrapäraselt ja millised energiad mõjutavad teatavaid organeid.

RAVI

Tiibeti meditsiinis on 4 ravimise viisi: ravi läbi toitumise, ravi läbi eluviisi korrastamise, ravi läbi ravipillide või -pulbrite, ja ravi füüsiliste teraapiate läbi.

Näiteks on toitumise kohapealt, nagu eelpool mainitud, suur tähtsus keedetud vee joomisel. See muudab seedimise kergemaks.

Teiseks on eluviiside muutmine, mis on väga tähtis kogu läänemaailma jaoks. Läänes on erinevad kultuurid, hektiline eluviis, igasugused probleemid ja liigne organiseeritus. Ka on paljudel inimestel liigsest istuvast eluviisist tingitud terviseprobleeme. Istutakse kontorites tunde ja tunde ühe koha peal. Ümberringi on lisaks palju igasugust elektrilist aparatuuri. Õige eluviis on meie tervise huvides väga oluline. Vahel tuleb inimestele soovitada rohkem liikuda, vahel rohkem puhata, vahel midagi muud selgeks teha.

Kolmas meetod on ravimi andmine. Ravimeid tehakse väga erinevatest ainetest – taimed, ravimtaimed, mineraalid, vääris- ja poolvääriskivid, metallid, pähklid, seemned ja puuviljad ja loomsed komponendid. Neist komponentidest tehakse pulbreid, ümmargusi pille, salve, tinktuure, õlisid, leotisi ja ravivanne.

Ravimite tegemisel kasutatakse farmakoloogilisi tekste. Tiibeti meditsiinis teeb ravimi tihti arst (amchi) ise. Vahel korjab ta üksi mägedest vajalikud komponendid kokku ja valmistab ravimi, vahel teevad seda mitmed arstid koos. Kui ravim on valmis, sooritatakse spetsiaalsed Ravibuddha rituaalid. Esmalt tehakse Ravibuddha mandala; ümber selle laotatakse kõik ravimtaimed ja ravimid. Seejärel tehakse mitu nädalat järgemööda rituaale, et anda ravimitele rohkem väge ja toimet sisse.

Tiibeti ravimil ongi erinevad toimeaspektid. Esmalt toime, mille annavad ravimi koostisosad sarnaselt lääne taimeravimitele. Teiseks mantrate ja meditatsiooni vägi, mis on spetsiifiline just tiibeti meditsiinile. Seega on tiibeti meditsiin väga efektiivne teatavate füüsiliste ja vaimuhaiguste ravis.

Ravi käib aste-astmelt. Esmalt antakse soovitusi dieedi osas – teatavaid haigusi saab ravida vaid toitumist tasakaalustades; seejärel, teise astmena, antakse nõu eluviiside korrastamise osas. Kui sellest abi pole, minnakse kolmanda astme – ravimite – juurde. On olemas ka erineva toimega ravimid: esmalt antakse nõrgema mõjuga ravimeid ja kui neist pole abi, antakse tugevamatoimelisi ravimeid.

Kui eelpoolmainitud kolm ravietappi tulemusi pole andnud, minnakse viimase raviviisi juurde, milleks on füüsilised teraapiad. Füüsilisi protseduure on nii leebemaid kui ka karmimaid. Leebetest teraapiatest võiks nimetada: õlimassaazh, looduslikud raviveeallikad ja ravivannid, teatavate ravimtaimede inhalatsioonid jms. Karmimate teraapiate alla lähevad nõelravi, moksha, põletusravi, kupud, aadrilaskmine jms. Mokshaks kasutatakse pujust tehtud nn villa. Sellest villast keeratud junn asetatakse kuumutamiseks teatavatesse keha punktidesse. Seda teraapiat kasutatakse põhiliselt tuule ja lima haiguste korral. Kuuma teraapiaid ei kasutata sapi või kuumade häirete korral. Samu punkte kasutatakse ka põletusravis – põletatakse metallist, vahel ka kullast ja hõbedast tehtud instrumendiga, mida kuumutatakse tules ja millega nahapinda teatavates punktides põletatakse.

Üks väga oluline teraapia on ka kuppude panek. Kasutatakse kahte tüüpi kuppe – nn kuivad kupud, mis asetatakse enamasti ülakehale vereprobleemide ja kõrge vererõhu korral. Vahel aga tehakse naha sisse eelnevalt sisselõige, millele seejärel asetatakse kupp – need on nn verekupud.

Üks tiibeti meditsiini unikaalne võte on Kuldse Nõela teraapia. Hiina meditsiinis kasutatakse samuti nõelravi, ent tiibetis on populaarne panna nõel just kroon-chakra punkti. Nõela tippu keeratakse junn moksha-villast. Edasi süüdatakse moksha ja see kuumutab nõela. See teraapia on hea iseäranis teatavat tüüpi migreenihoogude ja epileptiliste atakkide, samuti krooniliste peavalude korral.

Väga laialdaselt kasutatav võte tiibeti meditsiinis on aadrilaskmine. Seda praktiseeritakse põhiliselt kuumade haiguste korral, mitte kunagi aga külmade haiguste puhul.

Teatavad haigused on põhjustatud negatiivsete jõudude ja deemonite poolt. Sellistel puhkudel ei ole abi tavalisest amchi-arstist. Siis tuleb pöörduda kõrgete laamade poole.

Lisaks amchidele on tiibetis veel palju teisi erinevaid ravitsejaid. Ka astroloogid tegelevad mingis osas raviga, laamad ja mungad kasutavad samuti teatavaid ravivõtteid; peale selle on veel oraaklid. Oraaklid mängivad Himaalajas ravitsemise alal samuti tähtsat rolli. Nad võivad olla kas mehed või naised, enamasti on naised. Paljud inimesed käivad nende juures abi saamas. Mõned neist imevad kehast kas oma suu või mõne torukese abil haiguse välja, eritades taldrikule seejärel mingit musta ollust.

Tiibeti meditsiinis on tähtsal kohal ka astroloogia ja astronoomia. Näiteks teatava ravi või teraapiate korral kasutatakse astroloogilisi tankasid ja tekste protseduuriks sobiva aja määramiseks. Sest näiteks valel ajal tehtud põletus või aadrilaskmine võib haige seisundit ohtlikult halvendada. Või kui keegi sünnib perekonda või keegi abiellub või keegi haigestub või sureb, siis minnakse abi saamiseks samuti astroloogi juurde. Seega on astroloogil väga tähtis roll tiibeti kultuuris ja ühiskonnas.

Kasutatud on materjale amchide Tsewang sManla (2003. a. Tallinnas)
ja Nida Chenagtsangi (2002. a. Moskvas) poolt peetud loengutest.

 

Kasutatud on materjale amchide Tsewang sManla (2003. a. Tallinnas)
ja Nida Chenagtsangi (2002. a. Moskvas) poolt peetud loengutest.

 

 


© TMK 2006